Wspólna obsługa administracyjna, finansowa i organizacyjna samorządowych jednostek organizacyjnych - zmiany od 1 stycznia 2016 r.
Z dniem 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie przepisy określające zasady organizowania i funkcjonowania wspólnych usług administracyjnych, finansowych i organizacyjnych samorządowych jednostek organizacyjnych. Poniższy tekst ma na celu przybliżenie nowych uregulowań, przedstawienie zakresu zmian oraz możliwych konsekwencji prawnych, jakie wynikają z tego tytułu dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz kierowników jednostek obsługujących jednostki organizacyjne.
Przedmiotowe zmiany zostały wprowadzone przepisami ustawy z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa zmieniająca).
Nowelizacja przepisów, tj.:
● ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
● ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym,
● ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa
- stworzyła ramy prawne dla zorganizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Namiastką przyjętych uregulowań są - obowiązujące jeszcze do 31 grudnia 2015 r. - przepisy art. 5 ust. 9 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty). Na podstawie tego przepisu, w celu wykonywania zadań określonych ustawą o systemie oświaty, organy prowadzące szkoły i placówki mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek. Zapisy te były podstawą tworzenia jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek oświatowych funkcjonujących w strukturach oświatowych pod różnymi nazwami - najczęściej nazywanych zespołami ekonomiczno-administracyjnymi szkół. W praktyce funkcjonowanie jednostek obsługi budziło częste wątpliwości i spory interpretacyjne. Duży problem stanowiła kwestia odpowiedzialności dyrektora (kierownika) jednostki obsługującej oraz powierzanie zadań poszczególnych jednostek oświatowych głównemu księgowemu jednostki obsługującej. Receptą na przedstawione problemy mają być zaproponowane rozwiązania.
