Procedury
Rozpatrywanie i zaskarżanie zaleceń pokontrolnych oraz rozstrzygnięć nadzorczych wydanych w toku działalności nadzorczej i kontrolnej RIO
Tekst przedstawia w zarysie warunki i zasady kontroli oraz zakres działalności nadzorczej regionalnych izb obrachunkowych, a także procedurę postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności aktu prawnego.
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej podmiotów wskazanych w ustawie z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (dalej: ustawa o RIO).
Regionalne izby obrachunkowe (dalej: RIO):
1) sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych określonych w art. 11 ust. 1 ustawy o RIO,
2) dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych:
● jednostek samorządu terytorialnego,
● związków międzygminnych,
● stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów,
● związków powiatów, stowarzyszeń powiatów,
● samorządowych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowych osób prawnych,
● innych podmiotów
- w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Nadzór i kontrola wyznaczają niejako dwie sfery działalności, w której podmiot ten ma bezpośredni wpływ na podmioty w tych procedurach uczestniczące. Ponadto charakter każdego z postępowań wywiera inny wpływ na działalność wskazanych jednostek. Procedury, których dotyczy tekst, stosowane są na etapie postępowania nadzorczego i kontrolnego, jakie prowadzą RIO.
W praktyce osoby mające styczność z RIO mylą zadania nadzorcze wykonywane przez kolegium i jego członków z pozostałymi zadaniami kontrolnymi wykonywanymi przez upoważnionych do tego inspektorów kontroli. Każda z tych procedur przewiduje inne zasady kwestionowania dokonanych przez RIO ustaleń.
Kontrola RIO
Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz zamówienia publiczne podmiotów objętych zakresem swojej właściwości rzeczowej i miejscowej.
