Zmiany w prawie zamówień publicznych - część 4
W czwartej części komentarza do zmian wprowadzanych w 2016 r. nowelizacją do ustawy - Prawo zamówień publicznych omawiamy regulacje dotyczące zmian w uprawnieniach i obowiązkach zamawiającego, związanych z oceną ofert oraz informowaniem o dokonanych czynnościach i ich dokumentowaniem, a także dotyczące zmian w przesłankach odrzucenia oferty.
Jednym z nowych rozwiązań w przepisach ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) jest przewidziana wprost możliwość odwrócenia przez zamawiającego w trybie przetargu nieograniczonego kolejności dokonywania czynności.
Odwrócona kolejność czynności
Tradycyjny model działania zamawiającego, obowiązujący dotychczas oraz możliwy nadal do stosowania, polega na tym, że zamawiający:
1) ocenia spełnianie przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu (np. w zakresie zdolności zawodowej, ekonomicznej czy finansowej) oraz brak wobec nich podstaw do wykluczenia,
2) bada i ocenia merytorycznie oferty,
3) dokonuje wyboru oferty najkorzystniejszej bądź unieważnia postępowanie.
Według odwróconego modelu - uzależnionego od poinformowania o jego przyjęciu w SIWZ lub w ogłoszeniu o zamówieniu - zamawiający może najpierw dokonać oceny ofert na podstawie kryteriów oceny ofert, a dopiero potem zbadać, czy wykonawca, którego oferta została oceniona najwyżej, podlega wykluczeniu oraz czy spełnia on warunki udziału w postępowaniu.
