Problematyka zamówień in-house
Nowe przepisy Prawa zamówień publicznych umożliwiają niestosowanie przepisów tej ustawy w przypadku zamówień zawieranych między podmiotami sektora publicznego. Dopuszczają zlecanie zamówień jednostkom budżetowym, spółkom państwowym lub samorządowym bez obowiązku stosowania ustawy - czyli z wyłączeniem stosowania procedur konkurencyjności.
Wskutek licznych sporów ujawniających się w dyskusji nad projektem nowelizacji ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), w ostatnich miesiącach wiele miejsca w literaturze poświęcono problematyce zamówień in-house. Rozwiązanie to ma zarówno licznych zwolenników (głównie ze sfery samorządowej), jak i przeciwników (z kręgu prywatnych przedsiębiorców). Ponieważ przepisy dotyczące in-house wzbudzały liczne kontrowersje, długo nie było wiadomo, czy i w jakim kształcie zagadnienie to zostanie uregulowane w znowelizowanych przepisach dotyczących zamówień publicznych.
W związku z implementacją nowych dyrektyw unijnych koordynujących procedury udzielania zamówień publicznych, wprowadzenie rozwiązań dotyczących zamówień in-house stało się jednak faktem. Zarówno nowa dyrektywa klasyczna, nowa dyrektywa sektorowa, jak i dyrektywa koncesyjna wprowadzają unormowania odnoszące się bezpośrednio do zamówień in-house.
