Błąd w obliczeniu ceny a omyłka do poprawienia
Błąd w obliczeniu ceny lub kosztu powoduje odrzucenie oferty z postępowania. Jednak omyłka wykonawcy popełniona w ofercie aktywuje konieczność jej poprawienia. Odróżnienie błędu od omyłki jest więc niezwykle istotne, ponieważ czynności podejmowane w konsekwencji złego ich zakwalifikowania mają wpływ na przebieg i wynik procedury.
Obie strony postępowania powinny rozróżniać rodzaje omyłek. Natomiast zamawiający musi właściwie je kwalifikować. Jako "gospodarz postępowania", to zamawiający jest uprawniony do decydowania, jakie rozwiązanie będzie realizować w pełni cel postępowania. Jednak dowolność jego działań ograniczona jest przepisami ustawy z 29 stycznia 1994 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) i aktów wykonawczych wydanych z jej delegacji.
Błąd w obliczeniu ceny lub kosztu
Sankcją dla wykonawcy, który popełni błąd w obliczeniu ceny, jest odrzucenie jego oferty z postępowania. Po nowelizacji przepisów o zamówieniach publicznych, obowiązującej od 28 lipca 2016 r., przepis art. 89 ust. 1 pkt 6 upzp - normujący przesłankę odrzucenia oferty obarczonej błędem - zyskał brzmienie wskazujące, że zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli zawiera ona błędy w obliczeniu ceny lub kosztu. Poprzednia regulacja wskazywała jedynie na błędy w obliczeniu ceny. Po wprowadzeniu do przepisów upzp pojęcia i kategorii "kosztu" zaszła jednak konieczność doprecyzowania również tego sankcyjnego przepisu.
