Korespondencja przewodniczącego rady
Zasady i formy
Korespondencja przewodniczącego rady
Z pisma burmistrza gminy R. do przewodniczącego rady gminy R.: Zgodnie z treścią art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym do kompetencji Przewodniczącego Rady Gminy należy organizacja pracy rady i przewodniczenie jej obradom. Kwestia reprezentacji gminy uregulowana jest natomiast w przepisach art. 31 i następnych ustawy oraz statucie gminy. Wynika z nich jednoznacznie, że jedynymi osobami upoważnionymi do reprezentacji Gminy R. są burmistrz i pozostali członkowie zarządu. Tylko te osoby i osoby przez nie upoważnione mają prawo do podpisywania pism i innych dokumentów wychodzących na zewnątrz. W związku z powyższym zwracam się do Pana z uprzejmą prośbą o powstrzymanie się w przyszłości od czynności naruszających powyższe zasady oraz kierowania jakiejkolwiek korespondencji do podmiotów zewnętrznych w sprawach dotyczących gminy R., w tym posługiwania się papierem z godłem gminy i pieczęcią przewodniczącego rady gminy...
Z odpowiedzi Przewodniczącego Rady Gminy R. udzielonej burmistrzowi tej gminy na powyższą korespondencję:
Zabranianie posługiwania się przewodniczącemu rady gminy, a więc przewodniczącemu najwyższego organu gminy papierem z godłem gminy i pieczęcią przewodniczącego rady, przez przewodniczącego organu wykonawczego jakim jest zarząd traktuję jako zjawisko kuriozalne. Przytaczanie w tym momencie art. 19 ust. 2 ustawy świadczy o niezrozumieniu przez Pana roli, jaką pełni rada gminy z jej przewodniczącym i wiceprzewodniczącymi na czele. W tej sytuacji jestem zmuszony powołać się na art. 18 ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika, iż do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Przypominam również, że praca rady rozciąga się na wiele płaszczyzn, o których mówi powołany art. 18. Jednym z elementów tej pracy jest również prowadzenie korespondencji szeroko rozumianej. Informuję, że w dalszym ciągu reprezentując Radę, decyduję o tym, czy rada będzie prowadziła korespondencję na zewnątrz w sprawach rady i czy będzie to robione na papierze z godłem gminy oraz czy pisma będą podpisywali radni, przewodniczący rady lub jego zastępcy, gdyż do tego zostaliśmy uprawnieni mandatem społecznym uzyskanym w bezpośrednich wyborach.
