Ulgi w transporcie zbiorowym
Z prac RPO
Ulgi w transporcie zbiorowym
Fakt, że samorząd województwa z jakiegoś względu nie podpisał z przewoźnikiem umowy określającej zasady przekazywania mu dopłat z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w krajowych autobusowych przewozach pasażerskich, a także fakt nieprzekazania im tych dopłat, nie zwalnia tego przewoźnika od obowiązku honorowania ustawowych ulg przejazdowych, a jedynie rodzi po jego stronie prawo do wystąpienia z roszczeniem o wyrównanie ubytku jego wpływów z tytułu stosowania ulg ustawowych.
Dokonywanie wykładni przepisów ustawy z 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. nr 54, poz. 254 z późn. zm.) w ten sposób, że przewoźnikami wykonującymi zbiorowy przewóz osób powszechnie dostępnymi środkami transportu autobusowego zobowiązanymi do stosowania ulg za przejazdy pasażerskie są tylko ci, z którymi samorządy wojewódzkie podpisały umowy określające zasady dopłat do przewozów z tytułu stosowania tych ulg, wzbudziło zastrzeżenie prof. Andrzeja Zolla, Rzecznika Praw Obywatelskich. Taka wykładnia, stwierdził on w pismach skierowanych do ministra transportu i gospodarki morskiej oraz ministra finansów, jest niedopuszczalna. Negatywnie wpływa na sferę praw osób, którym przysługuje ustawowe uprawnienie do ulg i bezpłatnych przejazdów. Oznacza bowiem, że zależne jest ono od tego, czy samorządy wojewódzkie podpisały wspomnianą umowę z przewoźnikiem wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie czy nie, a takiego wymogu ustawa nie przewiduje.
