Ochrona konsumentów
Ochrona konsumentów
Prawa konsumentów mogą być dochodzone przez konsumenta samodzielnie, wskutek wytoczenia powództwa. Możliwe jest również skorzystanie z pomocy publicznej, tj. rzecznika konsumentów bądź organizacji konsumenckich.
Przepis art. 76 Konstytucji RP z 1997 r. postanawia, iż władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
Ochrona konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi znalazła normatywny wyraz w przepisach ustawy z 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. nr 106, poz. 668).
Na powiaty nałożono obowiązek ochrony praw konsumentów, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 18 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. nr 91, poz. 598). Obowiązek ten z ramienia powiatu wykonuje powiatowy rzecznik konsumentów, zwany w przepisach znowelizowanej ustawy z 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym i ochronie konsumentów (Dz.U. z 1997 r. nr 49, poz. 318 ze zm.) rzecznikiem konsumentów. Nowość tej instytucji polega na tym, iż ustawodawca zobowiązał samorząd powiatowy, jako organ administracji publicznej wykonujący funkcje publiczne w sposób wyraźny i jednoznaczny do ochrony praw konsumentów, będących mieszkańcami wchodzącymi w skład powiatowej wspólnoty lokalnej (art. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).
