Prowadzenie spraw w imieniu starosty
Udzielanie upoważnień
Prowadzenie spraw w imieniu starosty
Spoczywające na organach administracji publicznej, a wynikające z wyraźnych unormowań zawartych w ustawach, kompetencje i obowiązki mogą być wykonywane także przy pomocy innego podmiotu, niemniej nie może to stanowić przeniesienia kompetencji do załatwiania spraw, lecz działanie z upoważnienia organu administracji publicznej.
Zgodnie z art. 38 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. nr 91, poz. 578 z późn. zm.), starosta powołany został do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu. Z kolei w myśl art. 38 ust. 2, starosta może upoważnić wicestarostę, poszczególnych członków zarządu powiatu, pracowników starostwa, powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu. Z analizy powyższego przepisu wynika, iż starosta może udzielić upoważnienia jedynie osobom enumeratywnie wymienionym w ust. 2 art. 38. Upoważnienie to może obejmować jedynie załatwianie spraw poprzez wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej i dotyczyć może tylko tych decyzji, do których wydania umocowany odpowiednimi przepisami prawa był starosta.
