Europejska Agencja Środowiska o transporcie
Samochód zagrożeniem dla środowiska
Europejska Agencja Środowiska o transporcie
Samochód zagrożeniem dla środowiska
Postęp w kierunku bardziej zrównoważonego transportu staje się podstawowym wyzwaniem, a wysiłki integrujące problematykę ekologiczną z polityką transportową muszą być zwielokrotnione.
Tadeusz Kopta
Z okazji ubiegłorocznego Europejskiego Dnia Bez Samochodu władze Krakowa rozszerzyły obowiązującą strefę A, oznaczającą zakaz ruchu samochodowego z wyjątkiem dostawy towarów w określonych godzinach i obsługi technicznej (wszelkiego rodzaju pogotowia, straż pożarna podczas niezbędnych akcji) a zezwalającą natomiast na korzystanie z roweru jako substytutu samochodu o kolejne ulice w centrum miasta: fragment ul. Św. Anny, ul. Wiślna, fragment Gołębiej, Bracka. Zarówno uchwalona w 1994 r. przez Radę Miasta Krakowa polityka transportowa, jak i miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidywały usunięcie ruchu samochodowego z historycznego centrum Krakowa zlokalizowanego wewnątrz plant. Po rozszerzeniu tych ograniczeń zakaz ruchu samochodowego obowiązuje teraz na niewiele większym niż poprzednio obszarze i daleko jeszcze do zrealizowania pełnej koncepcji zawartej w wymienionych dokumentach.
