Obecne i przyszłe uregulowania ustawowe
Nowoczesny system kontroli
Obecne i przyszłe uregulowania ustawowe
Nowoczesny system kontroli
Kontrola jest istotnym elementem towarzyszącym administracji publicznej i procesom administrowania. Niemalże powszechnie dostrzega się, zarówno w doktrynie, jak i praktyce, że bez należytej kontroli trudno zapewnić prawidłowe funkcjonowanie administracji i uczynić z niej sprawny i efektywny mechanizm realizacji jej zadań.
Z miany organizacyjne i funkcjonalne w zakresie administracji łączą się na ogół, w mniejszym lub większym zakresie, z problematyką kontroli. Tu należałoby zauważyć, że samo pojęcie kontrola administracji oznacza dwie rzeczy: kontrolę nad administracją oraz kontrolę wykonywaną przez samą administrację wobec siebie i swoich ogniw oraz wobec podmiotów spoza aparatu administracyjnego.
Nowoczesna kontrola nie ogranicza się jedynie do ustalania nieprawidłowości. Jej zadaniem jest również wskazywanie przyczyn ich występowania i sposobów zapobiegania. Kontrola jest tym rodzajem działania, którego naczelnym celem jest regulowanie i korygowanie wszelkich czynności dla zapewnienia ich sprawności i skuteczności.
Zarówno w przypadku aparatu administracyjnego, jak i w odniesieniu do systemu kontroli można powiedzieć, że dokonujące się zmiany i procesy reformatorskie są w toku. Głównym ich celem jest stworzenie takiego ładu organizacyjnego i kompetencyjnego w obrębie kontroli, który byłby adekwatny do dzisiejszych założeń ustrojowych i istniejących uwarunkowań. Dokonujące się zmiany powinny jednak iść w parze ze zmianami w systemie kontroli wykonywanej w samej administracji. Powinno się elastycznie reagować na jej potrzeby. Kontrola musi stać się ważkim instrumentem usprawniającym administrowanie. Problemy te, pojawiające się jako wyzwania społeczne, od dawna podnoszone są przede wszystkim przez administratywistów.
