Zasady i tryb
Umarzanie należności
Zasady i tryb
Umarzanie należności
Mając na uwadze bezpieczeństwo finansów samorządowych oraz bacząc, by instytucja umorzenia nie była nadużywana, celowe wydaje się pozostawienie decyzji w tym zakresie swobodnemu uznaniu organu stosującego ulgi poprzez odpowiednie sformułowanie tekstu uchwały. Uchwała zawiera zasady i tryb umarzania oraz stosowania ulg. Rada lub sejmik mogą więc określać zarówno merytoryczne podstawy stosowania uchwały, jak i uregulować procedurę postępowania w tych sprawach.
Przepis art. 34a ustawy o finansach publicznych upoważnia organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (radę lub sejmik) do określania szczegółowych zasad i trybu umarzania wierzytelności jej jednostek organizacyjnych z tytułu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa, udzielania innych ulg w spłacaniu tych należności oraz wskazania organów do tego uprawnionych. Problem jednak w tym, że ustawa nie wyjaśnia bliżej charakteru prawnego tej instytucji, dlatego tym bardziej warto się nią zainteresować.
Zakres przedmiotowy uchwały zapadającej na podstawie art. 34a ustawy o finansach publicznych jest stosunkowo szeroki, gdyż dotyczyć ona ma wierzytelności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa. Ta ostatnia ustawa w art. 2 stanowi, że stosuje się ją do:
