Gazeta Samorządu i Administracji 13/2004 z 21.06.2004, str. 44
Data publikacji: 01.07.2018
Co można uznać za opuszczenie lokalu
Przesłanki wymeldowania decyzją administracyjną
Organ gminy, administracyjnie pozbawiając osobę meldunku, musi mieć świadomość konsekwencji swojej decyzji i korzystać z tego uprawnienia tylko w uzasadnionych sytuacjach.
Według ugruntowanego już w orzecznictwie stanowiska, wykonanie obowiązku meldunkowego, czyli zameldowania się lub wymeldowania, to nic innego jak tylko administracyjne „zalegalizowanie” miejsca pobytu. Jego realizacja następuje poprzez zgłoszenie organowi gminy odpowiednich danych, który dokonuje na ich podstawie stosownego aktu rejestracji. Zatem wymeldowaniem będzie zgłoszenie organowi gminy faktu opuszczenia przez osobę miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 2 miesiące wraz z danymi określonymi w art. 15 ust. 1a ustawy z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz.U. z 2001 r. nr 87, poz. 960 z późn. zm.). Zgłoszenie powinno być dokonane najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu.
Niewykonanie przez osobę zobowiązaną w przedstawionym trybie obowiązku wymeldowania się (zgłoszenia zmiany miejsca pobytu) uprawnia organ gminy do administracyjnej ingerencji w jego wykonywanie. Uprawnia do tego dyspozycja art. 15 ust. 2 ustawy, według której organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego powyżej 2 miesięcy oraz nie dopełniła obowiązku wymeldowania się. Tylko w razie stwierdzenia tych okoliczności organ gminy może dokonać czynności meldunkowej bez oświadczenia woli (zgłoszenia osoby) poprzez wydanie odpowiedniej decyzji administracyjnej
