Gazeta Samorządu i Administracji 14/2004 z 05.07.2004, str. 24
Data publikacji: 26.06.2018
Po zdarzeniu w gminie Brzozie
Czy regionalne izby obrachunkowe w pełni wykorzystują instrumenty nadzoru i kontroli?
Dobrze by było, aby na podstawie 10-letnich doświadczeń regionalne izby obrachunkowe wypracowały zestaw obiektywnych wskaźników o różnej treści ekonomicznej i różnym znaczeniu informacyjno-analitycznym, opisujących w sposób zobiektywizowany sytuację finansową poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Odpowiednim organem dla koordynowania tego zadania wydaje się Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych.
Longin Mażewski,
były członek Kolegium RIO w Gdańsku, były wiceprezydent Gdańska ds. polityki finansowej, wykładowca w Międzynarodowej Szkole Menedżerów w Warszawie
Regionalne izby obrachunkowe są państwowymi organami nadzoru i kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. W celu umożliwienia prawidłowego wykonywania przez nie powyższych zadań ustawodawca wyposażył je w wiele kompetencji i uprawnień. Dzięki temu izby mają instrumenty bieżącego monitorowania sytuacji finansowej jednostek samorządowych. Mimo to, co jakiś czas dochodzi do sytuacji poważnego kryzysu finansowego w polskiej gminie. Czy oznacza to, że nadzór izb jest nie w pełni skuteczny?
