Gazeta Samorządu i Administracji 15/2004 z 19.07.2004, str. 63
Data publikacji: 12.07.2004
Bilans zakładu budżetowego podpisują jego kierownik i główny księgowy
Czy biuro rachunkowe może podpisać bilans zakładu budżetowego?
Podstawowym aktem prawnym określającym zasady rachunkowości, w tym również sporządzania sprawozdań finansowych, jest ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.). Jednak nie wszystkie przepisy powołanej regulacji znajdują zastosowanie w przypadku jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych. Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy, do gmin, powiatów, województw i ich związków, a także państwowych, gminnych, powiatowych i wojewódzkich: jednostek budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, funduszy celowych niemających osobowości prawnej oraz zakładów budżetowych nie stosuje się jej przepisów (rozdziałów od 5 do 7) określających zasady sporządzania oraz badania i ogłaszania sprawozdań finansowych. W konsekwencji, do wymienionych jednostek nie ma również zastosowania art. 52 ust. 2 ustawy stanowiący, że sprawozdanie podpisuje osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, oraz kierownik jednostki. Przepis ten znajduje się bowiem w rozdziale 5 regulacji.
