Gazeta Samorządu i Administracji 21/2004 z 11.10.2004, str. 64
Data publikacji: 03.07.2018
Korepetycje z kultury urzędniczej
Choć w polskich urzędach próbuje się wdrożyć zachodni model obsługi interesanta i zachowań urzędniczych, to jednak z badań Polskiego Instytutu Kontroli i Kontrolingu wynika, że w odbiorze społecznym znacznie od niego odstajemy. Rozszerzające się bezpośrednie kontakty między urzędnikami w UE, a także kontakty z interesantami z krajów UE wymagają od naszych urzędników gruntowniejszej wiedzy z zakresu kultury osobistej oraz dobrych obyczajów. Korepetycje z tego zakresu stają się więc wymogiem chwili.
Stanisław Kałużny, wieloletni urzędnik, nauczyciel akademicki
Od października 2003 r. do lipca 2004 r. Polski Instytut Kontroli i Kontrolingu przeprowadził badania pod hasłem: co razi nas w pracy urzędnika? Zastosowano w nich metody: obserwacji uczestniczącej, wywiadów i ankiet oraz wizyt kontrolnych. Objęto nimi 33 urzędy administracji samorządowej i 15 urzędów administracji państwowej. Respondentami było ponad 200 interesantów z województw: mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego, zachodniopomorskiego i lubelskiego. Wśród nich 9 proc. osób pochodziło z czterech zachodnich krajów unijnych.
