Gazeta Samorządu i Administracji 25/2004 z 06.12.2004, str. 4
Data publikacji: 29.11.2004
Porządki na drogach
Całoroczne utrzymywanie czystości na drogach jest łatwiejsze dzięki nowoczesnym maszynom, urządzeniom i technologiom. W mniejszym stopniu używa się do tych czynności popularnych jeszcze nie tak dawno taczek i mioteł. W samorządach widać wyraźnie dwa sposoby radzenia sobie z tym obowiązkiem. Są to zarówno utrzymanie własnego przedsiębiorstwa komunalnego, jak i wynajęcie firmy zewnętrznej. Niektóre gminy, mimo że wcześniej zrezygnowały z utrzymywania własnych firm sprzątających, coraz częściej wracają do tej koncepcji.
Podstawowym aktem prawnym w zakresie obowiązków dotyczących sprzątania dróg, chodników itp. jest ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. nr 132, poz. 622 z późn. zm. Zgodnie z jej art. 3 ust. 1, utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Gminy, zapewniając czystość i porządek na swoim terenie, powinny zapobiegać zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych, m.in. przez zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu urządzeniach ustawionych na chodniku (art. 3 ust. 2 pkt 3). Do obowiązków gminy należy także uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli gmina pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku oraz zbieranie i pozbycie się odpadów zgromadzonych w urządzeniach do tego przeznaczonych umieszczonych na tym chodniku i utrzymanie tych urządzeń w odpowiednim stanie (art. 5 ust. 6).
W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego terenowego inspektora sanitarnego, ustala, w drodze uchwały, szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na swoim terenie, dotyczące m.in. uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego. Każdy, kto nie wykonuje obowiązków określonych w takiej uchwale, zagrożony jest karą grzywny (art. 10 ust. 2a).
