Gazeta Samorządu i Administracji 1/2005 z 03.01.2005, str. 15
Data publikacji: 03.07.2018
Zarządzanie długiem
Prawo nie nakazuje organom wykonawczym jednostek samorządu terytorialnego opracowywania strategii zarządzania długiem. Jednak jej posiadanie przez zadłużone samorządy wpłynęłoby na pewno na zwiększenie ich bezpieczeństwa finansowego.
Zgodnie z art. 10 ustawy z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych, do państwowego długu publicznego, a więc również do długu samorządowego, zalicza się zobowiązania z następujących tytułów:
• wyemitowanych papierów wartościowych,
• zaciągniętych kredytów i pożyczek,
• przyjętych depozytów,
• wymagalnych zobowiązań jednostek budżetowych oraz wynikających z ustaw i orzeczeń. sądu, udzielonych poręczeń i gwarancji oraz z innych tytułów.
Przepis ten nie obejmuje jednak wszystkich tytułów dłużnych, za których spłatę ponosi odpowiedzialność samorząd terytorialny. Dotyczy to przede wszystkim zakładów budżetowych i samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Problem tego typu zadłużenia pojawi się oficjalnie w momencie likwidacji zakładu budżetowego lub SPZOZ, którego organem założycielskim jest samorząd. O tym, że problem jest poważny, świadczy przykład Gdańska, gdzie zobowiązania komunalnych zakładów gospodarki mieszkaniowej działających w formie zakładu budżetowego na koniec 2002 r. wynosiły 119,3 mln zł, co stanowiło 13,1 proc. dochodów budżetu miasta w tym roku.
