Gazeta Samorządu i Administracji 6/2005 z 14.03.2005, str. 52
Data publikacji: 01.07.2018
Postępujący proces przekształceń
Od komunalizacji do konsolidacji i prywatyzacji
Po 15 latach gospodarka komunalna to mozaika rozmaitości form, stosunków własnościowych i metod działania. Potrzeby inwestycyjne otwierają gospodarkę komunalną na efektywne i rynkowe rozwiązania, na coraz szersze partnerstwo publiczno-prywatne rozumiane jako włączenie podmiotów prywatnych w procesy organizowania i finansowania usług komunalnych.
Niemal 15 lat temu Sejm uchwalił ustawę o samorządzie terytorialnym, a niedługo potem przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych. Przepisy te przyniosły gminom nowy ustrój. Otrzymały one odrębną od państwa osobowość prawną, zadania własne i majątek służący głównie wykonywaniu zadań własnych.
Zadania własne to zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, zwłaszcza w sferach bytowych (wodociągi, energetyka, mieszkalnictwo, transport publiczny, czystość) kulturalnych i społecznych.
Dotychczasowe mienie ogólnonarodowe (państwowe) należące do: • rad narodowych i terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego • przedsiębiorstw państwowych, dla których wymienione wyżej organy pełniły funkcję organu założycielskiego • zakładów i innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych wskazanym wyżej organom stały się z dniem wejścia w życie przepisów wprowadzających ustawę o samorządzie terytorialnym mieniem właściwych gmin z mocy prawa. Podobnie mienie ogólnonarodowe (państwowe) służące użyteczności publicznej należące w dniu wejścia w życie tych przepisów do organów władzy i administracji stopnia wojewódzkiego lub przedsiębiorstw, zakładów i jednostek podporządkowanych tym organom miały zostać przekazane jako mienie komunalne gminom i związkom gmin.
