Gazeta Samorządu i Administracji 15/2005 z 18.07.2005, str. 68
Data publikacji: 26.06.2018
temat na zamówienie
Zakres ograniczeń w łączeniu bibliotek publicznych
W każdej gminie powinna funkcjonować przynajmniej jedna biblioteka publiczna.
Z początkiem 2002 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o bibliotekach z 27 lipca 2001 r. (Dz.U. nr 129, poz. 1440). Wprowadziła ona do art. 13 ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz.U. nr 85, poz. 539 z późn. zm.) nowy ust. 7, stwierdzający, że biblioteki publiczne nie mogą być łączone z innymi instytucjami oraz z bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi.
Zakaz ten ma na celu zachowanie przez biblioteki publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych ogółu społeczeństwa i stanowiących ogólnokrajową sieć biblioteczną (por. art. 18 ust. 1 i art. 27 ust. 2 ustawy o bibliotekach), swojej statutowej odrębności, w celu skierowania całego wysiłku organizacyjnego w zakresie prowadzonej przez nie działalności na obsługę szerokiego grona czytelników, bez obawy o osłabienie aktywności bibliotek publicznych na tym polu na skutek konieczności realizowania przez jedną, kompleksową instytucję także innych, społecznie użytecznych zadań.
