Gazeta Samorządu i Administracji 17/2005 z 15.08.2005 [dodatek: Gazeta Samorządu i Administracji, str. 14]
Data publikacji: 08.08.2005
Tryb postępowania
Jak zaskarżać orzeczenia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
Zaskarżanie orzeczeń o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych może następować w dwóch trybach: zwykłym i nadzwyczajnym.
W postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych istnieje możliwość kwestionowania przez strony orzeczeń wydawanych przez komisje orzekające w pierwszej instancji. Ich zaskarżanie może zostać najogólniej podzielone na zwykłe, które odbywa się poprzez wnoszenie odwołań do Głównej Komisji Orzekającej przy ministrze finansów, oraz nadzwyczajne, mające na celu odpowiednio unieważnienie orzeczenia albo wznowienie postępowania.
Różnica między tymi dwoma rodzajami zaskarżania polega na tym, że odwołania kierowane są wobec orzeczeń nieprawomocnych, natomiast nadzwyczajne środki zaskarżenia uruchamiane są wobec tych orzeczeń komisji, które już się uprawomocniły, czyli albo od których odwołanie w odpowiednim terminie (czternastu dni od ich doręczenia stronie) nie zostało wniesione, albo które wydane zostały w wyniku rozpatrzenia odwołania (por. art. 141 ust. 1 i art. 142 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych).
