Gazeta Samorządu i Administracji 18/2005 z 29.08.2005, str. 27
Data publikacji: 22.08.2005
Na samorządy nałożono obowiązki związane ze zbiórką zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
GOSPODARKA ODPADAMI
pytanie
Czy ustawą z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym wprowadzono dodatkowe obowiązki dla organów samorządu terytorialnego?
odpowiedź
Przepisy ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym dotyczą wielu podmiotów wykonujących działalność gospodarczą oraz wprowadzają nowe zadania dla organów administracji zajmujących się szeroko pojętą ochroną środowiska. W odniesieniu do funkcjonowania samorządu nowa ustawa dokonuje zmian w trzech płaszczyznach. Po pierwsze, gminne jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych zaliczone zostały do kategorii „zbierających zużyty sprzęt“, co wiąże się z koniecznością wypełnienia przez nie dodatkowych obowiązków. Po drugie, od października 2006 r. gminy powinny udostępniać mieszkańcom informacje o znajdujących się na jej terenie zbierających zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny pochodzący z gospodarstw domowych. Po trzecie, organy samorządu wydające niektóre decyzje związane z gospodarką odpadami muszą brać pod uwagę spełnianie przez przedsiębiorców przepisów ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
