Gazeta Samorządu i Administracji 20/2005 z 26.09.2005, str. 48
Data publikacji: 19.09.2005
Nowe obowiązki
Gminny regulamin poprawi gospodarkę odpadami
W ciągu trzech miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw rady gmin będą zobowiązane do uchwalenia regulaminów utrzymania czystości i porządku, co ma zapewnić sprawniejsze egzekwowanie wymogów, zwłaszcza w zakresie gospodarki odpadami.
Ustawą z 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw nowe obowiązki w zakresie zbierania i odbierania odpadów komunalnych nałożono zarówno na samorządy gmin, jak i na właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorców wykonujących działalność związaną z gospodarką komunalną.
Ewidencja umów
Ważną modyfikacją jest dodanie pkt 3 w art. 3 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z tym przepisem, gminy zostają zobowiązane do prowadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Ma to na celu kontrolę wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W myśl przepisu przejściowego zawartego w art. 10 ust. 5 ustawy z 29 lipca 2005 r., gminy powinny utworzyć takie ewidencje w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy.
