Gazeta Samorządu i Administracji 21/2005 z 10.10.2005 [dodatek: Gazeta Samorządu i Administracji, str. 38]
Data publikacji: 03.10.2005
Korzyści i procedury
Uwarunkowania prywatyzacji spółek komunalnych
Często utrzymanie spółek komunalnych użyteczności publicznej to dla samorządów terytorialnych spory kłopot. Prywatyzacja tych podmiotów jest szansą dla gminy na pozyskanie kapitału, a przekazanie spółek w ręce doświadczonych inwestorów może zapewnić efektywniejsze ich funkcjonowanie.
Starając się zakreślić obszar, który mogłaby objąć prywatyzacja komunalnych spółek użyteczności publicznej, powinniśmy skoncentrować się na przedsiębiorstwach zajmujących się dystrybucją ciepła, dostarczaniem wody i odbieraniem ścieków oraz na spółkach prowadzących gospodarkę śmieciami działającymi w miastach zamieszkałych przez co najmniej 100 000 mieszkańców. Spółki odpowiadające takim parametrom mają bowiem potencjał pozwalający na uzyskiwanie zysku w skali, która może być interesująca dla potencjalnych inwestorów.
Pierwsze pytanie, które musimy sobie zadać, brzmi, czy samorządy, w świetle obowiązującego prawa, mogą sprzedawać spółki realizujące ich podstawowe zadania własne.
