Gazeta Samorządu i Administracji 23/2005 z 07.11.2005, str. 40
Data publikacji: 01.07.2018
Ocena zasadności przeprowadzenia projektu w trybie PPP
Oszczędność w wydatkach, wyższy standard świadczenia usług lub obniżenie uciążliwości dla otoczenia to kryteria przesądzające o wyborze przez podmiot publiczny formuły partnerstwa publiczno-prywatnego do realizacji określonego przedsięwzięcia.
Kiedy przedsięwzięcie może być rozpatrywane jako przedmiot umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym? Podstawowej odpowiedzi na tak postawione pytanie dostarcza art. 3 ust. 1 ustawy z 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 169, poz. 1420), w którym zawarto następujące kryterium: „Partnerstwo publiczno-prywatne może stanowić sposób realizacji przedsięwzięcia, jeżeli przynosi to korzyści dla interesu publicznego przeważające w stosunku do korzyści wynikających z innych sposobów realizacji tego przedsięwzięcia”.
Z tego zapisu jasno wynika, że tryb realizacji przedsięwzięcia metodą PPP nie jest preferowany lub uprzywilejowany, ale głównym kryterium jego wyboru jest osiągnięcie korzyści większych niż te, jakie przysporzyłaby realizacja w tradycyjny sposób.
