Gazeta Samorządu i Administracji 25/2005 z 05.12.2005, str. 16
Data publikacji: 27.06.2018
Zamówienia publiczne w prawie wspólnotowym
Lepiej nie zlecać zadań bez przetargów
Stosowanie przepisów traktatowych oraz zasad równego traktowania, niedyskryminacji i przejrzystości wymaga od organów władzy publicznej ogłoszenia przetargu na usługę. Umowa może zostać zawarta tylko wtedy, gdy gmina wypełnia ciążące na niej zadania interesu publicznego za pomocą własnych zasobów administracyjnych i technicznych. Przekształcenie przedsiębiorstwa komunalnego w spółkę akcyjną oznacza poddanie jej prawom rynku.
Po precedensowym orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 sierpnia 2005 r. dopuszczającym możliwość zlecania przez gminy zadań własnych o charakterze użyteczności publicznej utworzonym przez nie jednostkom organizacyjnym bez konieczności organizowania przetargu w środowisku samorządowym rozgorzała debata na ten temat. Wśród licznych przytaczanych w niej argumentów warto wziąć pod uwagę również te, które dotyczą prawa unijnego.
Przegrana Austrii
Jak wynika z orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu z 10 listopada 2005 r. sprawie C-29/04 Komisja Europejska przeciwko Republice Austrii, gmina zobowiązana jest to ogłaszania procedury przetargowej w każdym przypadku przejęcia części kapitału zakładowego usługodawcy przez inwestora prywatnego. Nie ma znaczenia, że umowa na usługi z podmiotem publicznym została zawarta przed zmianą właściciela.
