Gazeta Samorządu i Administracji 12/2006 z 12.06.2006, str. 31
Data publikacji: 02.07.2018
Odbiór zużytego elektrosprzętu obowiązkiem przedsiębiorców
To przedsiębiorcy są odpowiedzialni za dobre funkcjonowanie systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym. Organy administracji publicznej pełnią jedynie funkcje jego koordynatorów i kontrolerów.
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym nakłada liczne obowiązki na kilka kategorii podmiotów, począwszy od producentów i sprzedawców sprzętu, poprzez jego posiadaczy, a następnie zbierających zużyty sprzęt oraz przedsiębiorców zajmujących się jego przetwarzaniem, odzyskiem i recyklingiem, po organy administracji mające za zadanie koordynowanie i kontrolowanie całego systemu.
Ustawa zaczęła obowiązywać od 21 października 2005 r., lecz niektóre jej przepisy będą wchodzić w życie w kolejnych terminach: 1 lipca 2006 r., 1 października 2006 r., 1 stycznia 2008 r. oraz 1 stycznia 2009 r.
Dla dokładnego ustalenia, czy dany przepis stosuje się w konkretnym przypadku, niezbędne jest przestudiowanie załącznika nr 1 do ustawy, w którym dokonano podziału sprzętu elektrycznego i elektronicznego na grupy i rodzaje. Przynależność do nich przesądza o tym, czy przepisy ustawy mają w tym przypadku zastosowanie.
