Gazeta Samorządu i Administracji 22/2006 z 30.10.2006, str. 36
Data publikacji: 30.06.2018
Współpraca samorządów w zarządzaniu środowiskiem
Polityka ekologiczna państwa wraz z wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi programami ochrony środowiska to spójny system zarządzania. Samorządowe programy, uwzględniając problemy lokalne, powinny uszczegóławiać zapisy dokumentu krajowego. Sporządzane w myśl zasady zrównoważonego rozwoju, muszą brać pod uwagę m.in. problematykę inwestycji lokalnych oraz gospodarkę odpadami.
Koncepcja programowania działań związanych z ochroną środowiska zaczęła być propagowana na poziomie międzynarodowym w latach 90. ubiegłego wieku. Szczególnie istotne okazały się dokumenty końcowe Konferencji w Rio de Janeiro z czerwca 1992 r. - „Deklaracja w sprawie środowiska i rozwoju” oraz załącznik pt. „Globalny Program Działań - Agenda 21”, którego projekt sporządzony został w dużej mierze dzięki UNEP (Program Środowiskowy Narodów Zjednoczonych - wyspecjalizowana organizacja ONZ zajmująca się ochroną środowiska). To właśnie ten drugi dokument zapoczątkował w skali międzynarodowej działania zmierzające do strategicznego programowania działań ochronnych.
Samorządy programują ochronę środowiska
Polskie wewnętrzne normy prawne problem lokalnych programów ochrony środowiska do niedawna właściwie pomijały. Do sporządzania takich programów ustawa z 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska zobowiązywała jedynie wojewodów. Dopiero przyjęte w 1997 r. i 1998 r. nowelizacje rozszerzyły go na gminy (1 stycznia 1998 r.), a następnie na samorząd powiatowy i wojewódzki (1 stycznia 1999 r.), zwalniając z niego wojewodów. Wprowadzone w 2001 r. przepisy nowego systemu prawa ochrony środowiska zasadniczo zmieniły sytuację, co wiąże się także z rolą, jaką podobne dokumenty spełniają w działaniach na rzecz ochrony środowiska podejmowanych przez Unię Europejską. Wystarczy wskazać tzw. ogólne programy działania na rzecz środowiska, z których zakończono realizację Programu V - „Towards sustainability” („Ku rozwojowi zrównoważonemu”). Realizowany jest natomiast Program VI, obejmujący lata 2001-2010. Oficjalny jego projekt został przyjęty przez Komisję 26 stycznia 2001 r., zaś uruchomiono go w 2003 r. Podobne programy są wiążącą wskazówką przy opracowywaniu programów wewnętrznych dla państw członkowskich. Służą także kształtowaniu budżetu UE, zwłaszcza w kontekście ustalania celów i zadań w zakresie ochrony środowiska dofinansowywanych ze źródeł unijnych.
