FINANSE
Egzekucję zaległości podatkowych mogą prowadzić tylko administracyjne organy egzekucyjne
Pytanie
Czy gmina może zawrzeć umowę z firmą windykacyjną na egzekucję zaległych płatności podatników z tytułu podatku rolnego i podatku od nieruchomości, gdyż egzekucja prowadzona przez urząd skarbowy jest nieskuteczna?
Odpowiedź
Nie jest możliwe zawarcie umowy z firmą windykacyjną na egzekucję zaległości podatkowych, w tym z tytułu podatku rolnego i podatku od nieruchomości, nawet w sytuacji, gdy egzekucja prowadzona przez naczelnika urzędu skarbowego okazała się nieskuteczna. Takie należności mogą być dochodzone tylko w trybie egzekucji administracyjnej.
Uzasadnienie
Katalog obowiązków podlegających egzekucji administracyjnej określony został w art. 2 par. 1 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W punkcie 1 powołanego art. 2 par. 1 ustawy wymieniono: podatki, opłaty i inne należności, do których stosuje się przepisy działu III ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa. Przy czym należności te mogą być dochodzone w drodze egzekucji administracyjnej, jeżeli wynikają z decyzji lub postanowień właściwych organów. W przypadku obowiązków należących do właściwości jednostek samorządu terytorialnego mogą one także wynikać bezpośrednio z przepisu prawa. W tym miejscu należy podkreślić, iż przepisy Ordynacji podatkowej, w tym jej dział III regulujący problematykę zobowiązań podatkowych, stosuje się do: podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe. Z przytoczonych przepisów wynika zatem jednoznacznie, iż do obowiązków, których dochodzenie przekazane zostało na drogę egzekucji administracyjnej, należą również zaległości podatkowe z tytułu podatku rolnego i podatku od nieruchomości.
