Dobór kryteriów oceny dla poszczególnych stanowisk
Wybór kryteriów oceny dla poszczególnych pracowników ma kluczowe znaczenie w całym procesie oceny. To właśnie one będą podstawą do rozmowy oceniającej i jej ostatecznego wyniku. Również zasadniczo wpływać będą na przyszłość pracownika w jednostce: według nich będą dla niego planowane nowe zadania, szkolenia, rozwój. One też, a właściwie wynik oceny z ich spełnienia, mogą zadecydować o „być albo nie być” pracownika.
W myśl rozporządzenia Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych, działania związane z wyborem i przyjęciem kryteriów do stosowania w praktyce oznaczają konieczność wykonania czterech czynności. Są to:
l rozmowa z pracownikiem w celu przeglądu jego zadań i obowiązków na zajmowanym stanowisku,
l ustalenie kryteriów i terminu oceny oraz wypełnienie części A i B arkusza,
l przekazanie propozycji kryteriów i terminów oceny do zatwierdzenia przez kierownika jednostki,
l przekazanie zatwierdzonych terminów oceny i kryteriów ocenianemu.
Rozmowa o zadaniach i obowiązkach pracownika
W poprzednim numerze „GSiA” znalazły się informacje o znaczeniu i możliwości wykorzystania opisów stanowisk pracy przy ustalaniu kryteriów oceny. W tym przypadku z proponowanych pozycji, jakie mogą znaleźć się w takim opisie, szczególnego znaczenia nabiera kilka z nich (patrz tabela 1).
