GOSPODARKA KOMUNALNA
Gmina jako jeden z właścicieli nieruchomości we wspólnocie mieszkaniowej
Wspólnoty mieszkaniowe wciąż mają problemy z dokonywaniem czynności mających na celu zmiany stanu własności inne niż sprzedaż lokali przez ich właścicieli innym osobom. Problemy dotyczą m.in. zmiany udziałów, nabywania i zbywania nieruchomości przez całą wspólnotę oraz ustanawiania odrębnej własności lokali powstałych z przebudowy części nieruchomości wspólnych i zbywania takich lokali. Kłopoty pojawiają się zwłaszcza tam, gdzie jednym z właścicieli lokali jest gmina lub Skarb Państwa, które zobowiązane są do stosowania szczególnych procedur przy obrocie nieruchomościami.
W sytuacji gdy gmina jest jednym z właścicieli lokalu we wspólnocie mieszkaniowej, a ten zbiór właścicieli lokali może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, to zapisy ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (dalej: ustawa o własności lokali) na ogół przewidują zgodne działanie wszystkich właścicieli lokali - są jednak wyjątki od tej zasady. Ponieważ do wykonania niektórych czynności zmieniających stan własności upoważniony może być zarząd wybrany przez właścicieli lokali albo zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną na podstawie uchwał właścicieli lokali podejmowanych większością głosów (art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali).
Wykonanie przez zarząd (w dużych wspólnotach) lub przez zarządcę (w małych i w dużych wspólnotach) uchwały wyrażającej zgodę na dokonanie zmian we współwłasności nie budzi wątpliwości, jeżeli uchwała została podjęta przez wszystkich właścicieli lokali. Jeśli jednak zarząd wykonać ma ze skutkiem dla wszystkich właścicieli uchwały dotyczące zmian we własności, podjęte większością głosów właścicieli lokali, należałoby bliżej sprecyzować sposób wykonania tych uchwał, aby nie dochodziło do uszczuplania kompetencji przysługujących wyłącznie właścicielom lokali, które wynikają wprost z prawa własności (art. 22 ust. 2 i 3 oraz art. 21 ust. 3 ustawy o własności lokali).
