Poręczenia i gwarancje udzielane przez samorząd nie mogą przekroczyć 15% budżetu
Jednostki samorządu terytorialnego mogą udzielać poręczeń i gwarancji, a ich łączna kwota jest określana w uchwale budżetowej. Nie może jednak ona przekraczać 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów samorządu. Przepisy nie określają, jakim podmiotom takie poręczenia mogą być udzielane.
Jednostki samorządu terytorialnego - zgodnie z art. 86 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych) - mogą udzielać poręczeń i gwarancji. Poręczenia i gwarancje są terminowe i udzielane do określonej kwoty.
Poręczenia tylko na rok
Łączna kwota poręczeń i gwarancji udzielanych przez samorząd określana jest w budżecie jednostki. Uchwała budżetowa powinna określać m.in. wydatki bieżące przypadające do spłaty w danym roku budżetowym zgodnie z zawartą umową z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez tę jednostkę (art. 184 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o finansach publicznych).
W uchwale powinny być wskazane źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte (art. 58 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Ramy czasowe poręczeń udzielanych przez wójta (zarząd) nie powinny wykraczać poza rok budżetowy.
