ROZWÓJ LOKALNY I REGIONALNY
Jak wygrać rywalizację o inwestorów
Pozyskanie dużego inwestora przyczynia się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej regionu. Sprawdź, jakie korzyści niesie ze sobą renomowany inwestor i jak przyciągnąć go do regionu.
Napływ inwestycji zagranicznych obok bezpośrednich korzyści w postaci nowych miejsc pracy, pojawienia się w regionie nowych technologii i standardów w zakresie organizacji pracy przynosi również korzyści pośrednie. Gminy, powiaty i województwa, którym udało się pozyskać dużych inwestorów, stają się atrakcyjne dla innych przedsiębiorców i w ślad za jednym znaczącym inwestorem przychodzą kolejni. Przykładem takiego zjawiska mogą być m.in.:
● "Crystal Park" pod Toruniem, gdzie w ślad za inwestycją Sharpa przyszły kolejne inwestycje,
● Kobierzyce pod Wrocławiem, gdzie inwestycja LG Philips przyciągnęła inne koreańskie koncerny,
● Górny Śląsk, gdzie obserwować można napływ dużych inwestycji spółek należących do Grupy FIAT.
Zjawisko przyciągania przez dużego inwestora kolejnych inwestycji do regionu określa się mianem efektu "kuli śnieżnej" (patrz: schemat).
Regiony korzystają z efektu "kuli śnieżnej"
Efekt "kuli śnieżnej" bardzo dobrze widać w zjawisku coraz szybszego bogacenia się najlepiej rozwiniętych regionów Polski. To tam, czyli w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie i innych dużych miastach, inwestują największe i najbardziej znane koncerny światowe. A obecność dużego, renomowanego inwestora jest formą gwarancji dla innych przedsiębiorców, że w regionie warto inwestować.
