INFORMATYKA
E-urząd to korzyści dla mieszkańców, urzędników i władz
Urzędy miast, gmin i starostw powiatowych mogą przyjmować dziennie nawet kilkaset różnego rodzaju wniosków i podań. Dokumenty, często kilkunastostronicowe, najczęściej muszą być złożone przez klientów osobiście. Lista niedogodności wiążących się z tradycyjnym obiegiem dokumentów jest długa. Antidotum na taką sytuację może okazać się tzw. e-urząd.
Z tradycyjną formą przekazywania dokumentów wiążą się określone niedogodności: ryzyko ich zagubienia podczas przekazywania, zużycie papieru, konieczność wygospodarowania przestrzeni na archiwum.
Ponadto, aby klient mógł się dowiedzieć, na jakim etapie realizacji jest jego sprawa, kiedy może spodziewać się decyzji i kogo powinien o nią pytać, musi złożyć kolejną wizytę w urzędzie lub do niego zadzwonić.
Żeby poprawić efektywność pracy urzędników, a tym samym szybkość załatwienia spraw mieszkańców, należy wprowadzić w urzędzie system, który realizuje funkcjonalność elektronicznego obiegu dokumentów i spraw z zachowaniem wymagań instrukcji kancelaryjnej zgodnie z ustawą z 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu oraz ustawą z 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków. Należy również wyposażyć urzędników w odpowiednie narzędzia informatyczne. Na kompletne rozwiązanie dedykowane pracownikom administracji publicznej składa się:
