PROMOCJA
Samorządy sprawnie "walczą" w rankingach i konkursach
Konkursy, rankingi, wyróżnienia - każde miasto, każda gmina chce w nich brylować. Jaka jest ich rzeczywista wartość? Czy jedno logo może przesądzić o przyciągnięciu znaczącej inwestycji, a jeden tytuł - o wygranej w wyborach?
20 maja br. w Świdnicy odbyła się I edycja Ogólnopolskiego Kongresu Regionów. Kilkudniowa impreza składała się z sesji plenarnych, dyskusji panelowych oraz prezentacji dotyczących samorządu terytorialnego oraz jego szeroko pojętego rozwoju. Podczas kongresu zostały ogłoszone wyniki siedmiu rankingów:
● Ranking Prezydentów Miast według Newsweek,
● Ranking Gmin i Powiatów 2009 według Związku Powiatów Polskich (dalej: ZPP),
● Ranking Najatrakcyjniejszych Miast dla Biznesu według Forbesa,
● Ranking Energii Odnawialnej Związku Powiatów Polskich,
● Ranking Przyjaznych Miast Newsweeka i TNS OBOP,
● Ranking miast przyjaznych dla biznesu według Forbesa i TNS OBOP oraz
● Ranking serwisów internetowych miast wojewódzkich Komputer Świata.
Wielkim zwycięzcą ogłoszenia wyników i rozdania nagród został Wrocław. Stolica Dolnego Śląska została uznana za miasto najbardziej przyjazne dla biznesu oraz najbardziej przyjazne miasto w ogóle, natomiast jego prezydent - Rafał Dutkiewicz - odebrał nagrodę dla najlepszego prezydenta miasta.
Metodologia to podstawa
Część rankingów przygotowano na podstawie opinii ekspertów i wymiernych wartości, część natomiast bazowała na tzw. indeksie reputacji miasta (Indeks TRI*MTM), zgodnie z którym respondenci - mieszkańcy bądź osoby pracujące w danym mieście - oceniali miasto w pięciu wymiarach: trzech emocjonalnych (reputacja, sympatia, zaufanie) i dwóch racjonalnych (sukces gospodarczy, ocena usług). W większości z nich wzięto pod uwagę jedynie miasta wojewódzkie.
