ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ
Diagnoza jakości polskiej administracji
W ostatnich miesiącach sporo mówiło się o zwiększonej w ostatnich dwóch latach liczbie urzędników administracji publicznej. Powracano do znanych od wielu lat postulatów o tanim państwie, potrzebie sprawności urzędów w realizacji usług dla obywateli i kosztach, jakie należy ponieść dla zapewnienia tej sprawności. Warto przyjrzeć się, jak naprawdę jest z tą jakością.
Nie będzie to analiza wszelkich zjawisk występujących w administracji publicznej. Skoncentrujemy się na zagadnieniu związanym z jakością. Mianowicie na tym, w jaki sposób i na jaką skalę urzędy administracji rządowej i samorządowej korzystają z narzędzi i systemów mających zapewnić zarządzanie tą jakością.
ISO w każdym urzędzie
W urzędach administracji od prawie 10 lat można dostrzec działania nastawione na podniesienie jakości obsługi obywateli i zwiększenie efektywności organizacyjnej. Tworzy się biura obsługi obywateli, prowadzi działania informacyjne służące wyjaśnieniu procedur obsługi, uzasadnia decyzje podejmowane przez władze lokalne, wprowadza kompleksowe systemy zarządzania jakością zgodne z wymaganiami norm serii ISO 9000.
