PODATKI LOKALNE
Zwolnienia i ulgi w podatku rolnym
Samorządy nie decydują o podstawowych stawkach podatku rolnego. Przy jego obliczaniu dla konkretnego podatnika muszą pamiętać o licznych zwolnieniach i ulgach, jakie przewidują przepisy, zwłaszcza że część z nich jest przyznawana z urzędu.
Jednym z rodzajów danin publicznych stanowiących dochody budżetów gmin jest podatek rolny, uregulowany w ustawie z 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: ustawa o podatku rolnym). Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.
Organem podatkowym właściwym w sprawach podatku rolnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Natomiast podatnikami podatku rolnego są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
● właścicielami gruntów (wyjątek stanowi sytuacja, gdy grunty te są w samoistnym posiadaniu innych podmiotów),
● posiadaczami samoistnymi gruntów,
● użytkownikami wieczystymi gruntów,
● posiadaczami gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, z Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego albo nawet jest posiadaniem bez tytułu prawnego,
