POLSKA PRZED EURO 2012
Polskie lotniska zastąpią drogi
Rozbudowa polskich lotnisk to najjaśniejszy punkt inwestycji transportowych związanych z Euro 2012. Dzięki nowym terminalom zwiększy się przepustowość polskich portów lotniczych i komfort podróży. Lotniska zyskają również wygodniejsze połączenia z centrami miast.
Szacuje się, że w związku z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 (dalej: Euro 2012), w czerwcu 2012 r. przybędzie do Polski od 800 tys. do 1 mln kibiców. Zdecydowana większość dotrze do Polski drogą lotniczą, co oznacza konieczność obsłużenia nawet 30 tys. dodatkowych pasażerów dziennie. Wydaje się jednak, że polskie porty lotnicze dobrze poradzą sobie z tym wyzwaniem.
Europeizacja Okęcia
Lotnisko Chopina w Warszawie (czyli Lotnisko Okęcie), to największy port lotniczy w Polsce. W 2010 roku obsłużyło prawie 9 mln pasażerów za pośrednictwem 116 tys. operacji lotniczych. Od kilku lat jest intensywnie modernizowane. Zniknął straszący dyskomfortem blaszany barak, szumnie zwany Terminalem Etiuda, powstał natomiast nowoczesny i przestronny Terminal II, dzięki któremu przepustowość lotniska zwiększyła się z 41 do 53 operacji lotniczych na godzinę. Dokonano także przebudowy skrzyżowania dróg startowych.
Przynajmniej równie ważne są inwestycje tzw. infrastruktury okołolotniskowej - powstały m.in. nowe drogi dojazdowe do portu, terminal autobusowy komunikacji dalekobieżnej, rozbudowano parkingi. Kolejowe połączenie lotniska z centrum miasta, z wykorzystaniem podziemnej stacji, ma być gotowe w maju 2011 r. Dzięki budowie drogi ekspresowej N-S, która ma być jedną z głównych arterii stolicy, oraz fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy, Okęcie zyska również lepsze połączenia drogowe, choć te inwestycje zostaną tylko częściowo oddane do użytku na czas Euro 2012.
