USTRÓJ SAMORZĄDU
Obsługa prawna rady gminy
Organizacja zaplecza prawnego na potrzeby rady gminy należy do zadań wójta. Ale rada nie może narzucić wójtowi, komu ma powierzyć to zadanie. Niestety, często prowadzi to do sporów między organami gminy.
Zapewnienie obsługi rady gminy (miejskiej), w tym w kwestiach prawnych, należy do zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wójt bowiem m.in.:
● jest kierownikiem urzędu gminy,
● wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu gminy,
● reprezentuje gminę na zewnątrz (art. 31 i 33 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).
Obsługa prawna rady może być realizowana w różnych formach. Zadanie to z reguły powierzane jest przez wójta radcy prawnemu (art. 8 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych; dalej: ustawa o radcach prawnych).
