TURYSTYKA
Jak przyciągnąć rowerowych turystów
Stały wzrost popularności kolarstwa jako formy rekreacji wpływa na rosnące zapotrzebowanie na produkty turystyczne tworzone z myślą o rowerzystach. Niektóre polskie miasta i regiony zainwestowały w ten sektor i zarabiają na rozwijającej się modzie.
Trudno porównywać jakość i zasięg infrastruktury przeznaczonej dla rowerzystów w Polsce i w Europie Zachodniej. Przepaść jest ogromna. W większości krajów zachodnioeuropejskich istnieje po kilkanaście długodystansowych szlaków rowerowych, zwykle wyznaczonych wzdłuż rzek, oraz kilkadziesiąt regionalnych pętli. Większość tras jest oznakowana, posiada dobrą nawierzchnię i umożliwia łatwe znalezienie noclegu. Doświadczenia tych państw mogą pomóc polskim samorządom w tworzeniu ciekawej oferty dla turystów rowerowych, tym bardziej że w naszym kraju niewiele jest takich produktów.
Włoski przykład do naśladowania
Świetnym przykładem produktu turystycznego skierowanego do rowerzystów jest otwarty w 2008 roku szlak Dolomiti di Brenta Bike (dalej: DBB). Pętla długości 171 km otacza masyw Dolomitów Brenta, przebiegając przez wiele włoskich gmin, a także Park Narodowy Adamello-Brenta.
Szlak oferuje różne warianty. Dla najbardziej zaawansowanych kolarzy została przygotowana wersja Expert, dla tych jeżdżących bardziej rekreacyjnie powstał wariant Country, omijający najtrudniejsze pod względem kondycyjnym, jak i technicznym miejsca.
