GIEŁDA POMYSŁÓW
Oficer rowerowy zadba o interesy cyklistów
PIOTR KRZYSTEK
prezydent Szczecina
- Pomysł, a potem decyzja o powołaniu w Szczecinie oficera rowerowego pojawiły się kilka miesięcy temu. Potrzeba stworzenia takiego stanowiska powstała z dwóch powodów. Po pierwsze, realizujemy w Szczecinie kilkanaście ważnych, większych i mniejszych inwestycji drogowych. Powstaje m.in. V odcinek obwodnicy śródmiejskiej, bezkolizyjny, nowoczesny wjazd do miasta (jako część remontu ulicy Struga) czy Trasa Północna, która połączy odległe dzielnice Szczecina ze Śródmieściem. Ścieżki rowerowe są nieodłącznym elementem powstającej i modernizowanej obecnie infrastruktury drogowej. Po drugie, od dłuższego czasu współpracujemy ze środowiskiem rowerowym i bardzo sobie tę współpracę cenimy.
Uznaliśmy jednak, że w strukturach Urzędu Miasta potrzebne jest odpowiednie stanowisko związane z tym problemem, a pracownik na nim zatrudniony będzie reprezentował interesy cyklistów w Szczecinie.
Kandydat na oficera rowerowego musiał się wykazać dobrą znajomością problematyki rowerowej, w tym:
● przypisów o ruchu drogowym,
● warunków technicznych dla infrastruktury rowerowej,
● przepisów o samorządzie terytorialnym,
● planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz
● przepisów budowlanych.
Pełnomocnik powinien codziennie poruszać się rowerem, brać udział w warsztatach rowerowych, wiedzieć, jak funkcjonuje komunikacja rowerowa w Polsce i za granicą.
Konkurs wygrał Tomasz Loga, który od 1 sierpnia 2011 r. pełni funkcję pełnomocnika ds. rozwoju systemu komunikacji rowerowej w Urzędzie Miasta Szczecina. Tomasz Loga jest jednym z założycieli Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin (dalej: SRS). Od 2005 roku, jako członek SRS, działa na rzecz rozwoju komunikacji rowerowej w mieście. Jest aktywnym uczestnikiem spotkań Zespołu ds. Organizacji Systemu Komunikacji Rowerowej. Brał udział w wielu konferencjach o tematyce rowerowej. Rowerem jeździ całorocznie od ponad 13 lat.
Do zadań Tomasza Logi, pełniącego funkcje oficera rowerowego, należy m.in. zgłaszanie propozycji tras rowerowych do projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, opiniowanie planowanych inwestycji, zgłaszanie uwag do opracowań rozwoju sieci tras rowerowych i zasad budowy infrastruktury rowerowej.
PROBLEM
Chcieliśmy wzmocnić rolę i znaczenie transportu rowerowego w mieście.
