ROZWÓJ ZAWODOWY
Innowacje w usługach publicznych
Według niektórych opinii najbardziej innowacyjni są pracownicy średniego szczebla. To oni widzą, jak praktycznie realizować usługi publiczne, rozwiązywać problemy, które wynikają z codziennego funkcjonowania. Tacy pracownicy mają już pewien zasób wiedzy i doświadczenia, a jednocześnie w bieżącej pracy spotykają się z osobami, do których skierowane są usługi publiczne i dla których pracę wykonują.
Zagadnienie innowacji kojarzone jest raczej z sektorem prywatnym, nauką bądź też współpracą obu sektorów w celu stworzenia nowatorskiego produktu lub usługi. Najlepszym przykładem jest funkcjonujące w ramach funduszy unijnych określenie "gospodarka oparta na wiedzy".
Problematyka badań i rozwoju (B+R) jest współcześnie powszechnie uznawana za ważny czynnik rozwojowy gospodarek narodowych i jednocześnie wskaźnik jej konkurencyjności mierzony ilością środków publicznych wydawanych na działalność badawczą. Nie oznacza to wcale, że innowacje nie dotyczą także sektora publicznego. Poszukiwanie rozwiązań zapewniających sprawne i efektywne funkcjonowanie administracji publicznej rozpoczęło się w krajach Europy Zachodniej. W związku z dużym deficytem finansów publicznych pierwsza fala modernizacji miała na celu obniżenie kosztów funkcjonowania sektora publicznego. Wiązało się to z radykalnym procesem prywatyzacji, wykorzystaniem metod zarządzania charakterystycznych dla sektora prywatnego w administracji, przekazywaniem zadań publicznych podmiotom zewnętrznym, prowadzeniem nowej kultury zarządzania.
