INWESTYCJE
Wpływ projektów PPP na dług publiczny samorządów
Zasady zaliczania zobowiązań z tytułu umów PPP do długu publicznego stanowią obecnie jedno z najbardziej kontrowersyjnych zagadnień związanych z partnerstwem publiczno-prywatnym.
Bezpośrednią przyczyną nieporozumień narastających wokół tego tematu stało się rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, w tym do długu Skarbu Państwa (dalej: rozporządzenie w sprawie definicji długu publicznego), które weszło w życie z początkiem 2011 r. Zgodnie z jego postanowieniami, tytuły dłużne zaliczane do długu sektora finansów publicznych obejmują m.in. kredyty i pożyczki, umowy o sprzedaż z odroczonym terminem płatności, umowy leasingu, a także "umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym, które mają wpływ na poziom długu publicznego". Rozporządzenie w sprawie definicji długu publicznego nie określiło jednak, które zobowiązania z tytułu umów o PPP zaliczane będą do długu. Nie wskazało też żadnych regulacji czy rozwiązań, które ułatwiłyby dokonywanie takiej klasyfikacji podmiotom publicznym.
