Informatyzacja
Bariery komunikacji internetowej
To nie w relacjach urząd-mieszkańcy są największe niedobory wykorzystania Internetu i największe potrzeby w tym względzie. To obieg informacji wewnątrz urzędu, a głównie pomiędzy urzędami, jest obszarem, dla którego należy projektować aplikacje i procedury z wykorzystaniem sieci.
Komunikację pomiędzy samorządem terytorialnym a jego klientami (mieszkańcami, przedsiębiorcami, inwestorami itd.) można rozpatrywać z pozycji analizy procesów public relations, marketingu terytorialnego, ale też pewnej pragmatyki realizowania funkcji urzędu wydającego decyzje czy przyjmującego i tworzącego dokumenty.
Pytaniem nurtującym autora jest m.in. to, czy obie zainteresowane strony, a więc samorządowi urzędnicy oraz mieszkańcy, których oni reprezentują, w zbliżony sposób oceniają przydatność narzędzi prowadzenia dialogu? Czy źródłem niezrozumienia lub, co gorsza, konfliktu nie są odmienne preferencje co do form wzajemnego komunikowania się?
Wyniki przeprowadzonego przez autora badania samorządów i mieszkańców, a także zestawienie go z wcześniejszymi analizami innych autorów, prowadzi do daleko idących wniosków na temat postrzegania roli Internetu w działaniach samorządu (czy szerzej - urzędu w ogóle). Obserwacje wskazują, że z punktu widzenia relacji urzędów z mieszkańcami, rozwijanie internetowych form komunikowania się, o wiele bardziej potrzebne jest na obecnym etapie wewnątrz i pomiędzy samymi urzędami, a nie w relacji urząd - klient.
