Postępowanie administracyjne
Badanie wniosku o wydanie decyzji lokalizacyjnej
Jednym z ważniejszych aspektów procedury wydawania decyzji o warunkach zabudowy oraz ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, czyli tzw. decyzji lokalizacyjnych, jest zawartość i kompletność wniosków.
Organ prowadząc postępowanie w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnej (a więc m.in. wójt, burmistrz lub prezydent miasta) działa wyłącznie na wniosek, nigdy z urzędu (art. 52 ust. 1 oraz art. 64 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dalej: u.p.z.p.). W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy osoba podpisująca wniosek miała do tego prawo.
Adresat decyzji lokalizacyjnej
Najprościej jest, gdy z wnioskiem występuje osoba fizyczna, bo to ona będzie adresatem decyzji. Bardziej skomplikowanie wygląda to w wypadku spółek, zarządców trwałych, jednostek samorządów terytorialnych (JST), przedsiębiorców itp. Wówczas należy upewnić się, czy wnioskodawca ma prawo podpisać wniosek w imieniu firmy lub instytucji, czy może działać samodzielnie, czy też na podstawie pełnomocnictwa. Adresatem decyzji nie będzie wówczas osoba podpisująca wniosek, lecz: spółka z o.o., członkowie spółki jawnej lub cywilnej, JST, zarządca trwały itd. W takich sytuacjach organ powinien zażądać pełnomocnictwa lub kopii wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego.
