Rozwój lokalny i regionalny
Miasta na dwóch kółkach
W 2008 roku Kraków był pierwszym dużym miastem w Polsce, które mieszkańcom i turystom zaproponowało rowery w sieci bezobsługowych wypożyczalni. Chociaż ponad 70% Polaków dysponuje własnymi dwoma kółkami, to jednak nie fakt dostępności tych pojazdów determinuje ruch rowerowy, lecz przede wszystkim brak odpowiedniej infrastruktury technicznej.
Wciągu trzech popołudniowych godzin 21 czerwca 2011 r. przez toruński most na Wiśle przejechało 585 rowerzystek i rowerzystów. Prezydent Raciborza Mirosław Lenk poważnie zastanawia się nad tym, zachęcając innych do tego, by przesiedli się z samochodu na rower, bo byłby to sposób na odciążenie tras komunikacyjnych w mieście. Miłośnicy rowerów powołują się na przykład krajów skandynawskich, zwłaszcza Szwecji, gdzie ten środek transportu jest promowany i wspierany finansowo. Wzrost liczby samochodów spowodował, że większość ulic polskich miast jest zablokowana nie tylko w godzinach szczytu. Pomysł prezydenta Raciborza to już nie zamiar, a konieczność dla samorządów. I coś zaczyna się dziać, czego dowodzi powołanie w kilkudziesięciu miastach i gminach pełnomocników ds. infrastruktury rowerowej lub tzw. oficerów rowerowych.
