Programy unijne
Kwalifikowalność VAT i podwójne finansowanie - problemy samorządów
Dotąd samorządy nie przywiązywały dużej wagi do kwalifikowalności VAT w projektach realizowanych z funduszy unijnych. Tymczasem okazuje się, że możliwość odliczania lub nieodliczania VAT w projektach, podobnie jak tzw. podwójne finansowanie, ma znaczenie dla prawidłowej realizacji przedsięwzięcia dofinansowanego z dotacji UE.
Prawdopodobnie nie będzie możliwa kwalifikowalność VAT dla samorządów w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.
Niekwalifikowalny VAT
Na razie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (MRR) prowadzi rozmowy z Komisją Europejską (KE) w sprawie utrzymania kwalifikowalności, czyli możliwości finansowania VAT przez samorządy z dotacji unijnych. Inne kraje UE nie korzystają jednak z tego dobrodziejstwa, co jest jeszcze - póki co - możliwe w naszym kraju. Jednak instytucje publiczne, w tym urzędy skarbowe, izby skarbowe czy NIK, kontrolują - już w obecnej perspektywie - beneficjentów pod względem możliwości wystąpienia tzw. przesłanek do odzyskania VAT.
Zazwyczaj jeszcze na etapie składania wniosku samorząd musi zadeklarować, czy ma możliwość odzyskania VAT - jeżeli tak jest, to podatek staje się kosztem niekwalifikowanym, a więc samorząd będzie musiał pokryć wyższe koszty tzw. wkładu własnego. Bardziej komfortowa jest sytuacja, gdy VAT jest kosztem kwalifikowanym, możliwym do poniesienia z funduszy UE. Ale nie oznacza to stuprocentowej pewności, że nic w tej kwestii nie zmieni się na etapie realizacji projektu, a potem - w czasie utrzymania wskaźników rezultatu, już po zakończeniu przedsięwzięcia.
