Przedsiębiorczość
Turystyka drogą do innowacyjności regionów
Przyszła moda na klastry. Ich atutem jest fakt, że o powodzeniu pojedynczej firmy decyduje w dużym stopniu jej otoczenie. Efektywne funkcjonowanie klastrów jest pochodną dobrej komunikacji i współpracy przedsiębiorstw, samorządów, administracji i jednostek z otoczenia, w tym edukacyjnych i badawczo-rozwojowych. Dotyczy to również branży turystycznej.
Polacy i obcokrajowcy lubią wracać do Sopotu. Aż 81% gości w ub.r. to osoby, które odwiedziły uzdrowisko po raz kolejny. W badaniach przeprowadzonych w ramach projektu "Od inicjatywy klastrowej do sopockiego klastra turystycznego - program wsparcia i rozwoju" prawie wszyscy respondenci orzekli, że miejscowa oferta kulturalna, rozrywkowa i sportowa spełnia ich oczekiwania, a Sopot jest bezpieczny i przyjazny. Dobra wiadomość jest taka, że dostrzega się i chwali zmiany dokonujące się w nadmorskim kurorcie. 75% turystów, którzy po raz kolejny przyjechali do Sopotu, oceniło miasto jako lepiej przygotowane do ich przyjęcia niż w latach poprzednich. Przytoczone dane świadczą o powodzeniu projektu opracowanego przez gminę miasta Sopot i Stowarzyszenie Turystyczne Sopot. - Akces zgłosiło kilkadziesiąt przedsiębiorstw sektora turystycznego i gastronomicznego, organizacji samorządowych, branżowych oraz jednostek edukacyjno-badawczych. Duże znaczenie ma połączenie doświadczenia przedsiębiorstw, wiedzy jednostek edukacyjnych i wsparcia władz samorządowych. Udział w klastrze przynosi dobre rezultaty - obniżają się koszty własne biznesu, powstają nowe miejsca pracy, poszerza się oferta turystyczna, a dostęp do kapitału, wiedzy i informacji jest łatwiejszy - wyjaśnia Błażej Kucharski z Urzędu Miasta Sopotu.
