Czy samorządowe zakłady budżetowe mogą zbierać odpady komunalne
Czytelniczka zwróciła się do nas z pytaniem, czy według nowych przepisów o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które weszły w życie 1 stycznia 2012 r., samorządowe zakłady budżetowe mogą przystępować do przetargów organizowanych przez gminę na odbiór odpadów od mieszkańców lub być podwykonawcą w firmie, która przetarg wygra? Jeżeli nie, to czy mogą przejąć zadania gminy i same organizować przetarg w jej imieniu? Co wówczas z opłatami za śmieci dokonywanymi przez mieszkańców, czy konto zakładu będzie właściwe do wnoszenia wpłat i czy opłaty za gospodarowanie odpadami będą podlegały podatkowi od towarów i usług?
Nowelizacja przepisów ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) wyklucza powierzenie samorządowemu zakładowi budżetowemu wykonywania zadań własnych gminy, polegających na zbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Samorządowy zakład budżetowy nie może też przystępować do przetargu organizowanego przez gminę na wywóz odpadów ani też być podwykonawcą przedsiębiorcy, który zostanie wyłoniony do realizacji tego zadania.
