Obowiązek recyklingu odpadów przeniesiony na wykonawców
Część gmin przeprowadziła już przetargi o udzielenie zamówienia publicznego związanego z wymaganiami, jakie nałożyła na nie tzw. ustawa śmieciowa. W jednej z gmin postawiono na dość innowacyjne rozwiązanie, które w postępowaniu przed Krajową Izbą Odwoławczą zakwestionowali wykonawcy, ale ponieśli porażkę.
Miasto i gmina Serock w specyfikacji istotnych warunków zamówienia przedmiotem zamówienia uczyniło odbieranie i zagospodarowywanie (odzysk lub unieszkodliwianie) wskazanych w opisie zamówienia odpadów komunalnych z nieruchomości położonych na terenie miasta i gminy Serock, na których zamieszkują mieszkańcy, w sposób zapewniający osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania (zgodnie z zapisami ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; dalej: u.c.p.g., a także zapisami Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami przyjętego uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 211/12 z 22 października 2012 r. w sprawie uchwalenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023 z załącznikami, oraz przepisami Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Serock).
